Cuma Namazı nasıl kılınır?

MURATS44

Özel Üye
Cuma Namazı Nasıl Kılınır?

  • Cuma Namazı tek başına kılınmaz.
  • Öğle vaktinde cemaatle kılınır.

  • Öğle ezânı okununca, önce dört rek'at Cum'a namazının ilk sünneti kılınır.

  • Niyet ederken: "Niyet ettim, Allah rızası için Cuma Namazının ilk sünnetini kılmaya" denilir.

  • Bu namaz aynı öğle namazının ilk sünneti gibi kılınır.

    • İlk rekatta önce Sübhanekeokunur. Sonra Euzü Besmele çekilir.


    • İlk oturuşta sadece Etteahiyyatü okunur.

    • Son oturuşta:


  • Sonra, câmi' içinde, ikinci ezân okunur.

  • Sonra, İmam hutbe okumak için minbere çıkar. Hutbe okunur.

    • Hutbe okunurken cemâ'atin namaz kılması ve konuşması tahrimen mekruhdur (harama yakın).

    • Hatîb efendi duâ ederken, cemâ'at sesli âmîn demez. İçinden sessiz denir.

  • Namaz kılarken yapması harâm olan her şey, hutbe dinlerken de harâmdır.

  • Hutbe okunup bittikten sonra müezzin kamet getirir.

  • Sonra, cemâ'at ile iki rek'at Cum'a namazının farzı kılınır. Bu namaz aynı sabah namazının farzı gibi kılınır.

  • Niyet şöyle edilir: "Niyet ettim, Allah rızası için Cuma namazının farzını kılmaya, uydum hazır olan imama"

  • Sonra, dört rek'at son sünneti, Niyeti şöyledir: "Niyet ettim Allah rızası için Cuma namazının son sünnetini kılmaya".

  • Bu sünnetde aynı ilk sünnet gibi kılınır. Böylece esas itibariyle Cuma namazı farzı ve sünnetleriyle birlikte kılınmış olur.

  • Son sünnetin ardından zuhr-i ahir, niyetiyle dört rekat daha namaz kılınmaktadır. Niyet edilirken şöyle denilir: "Niyet ettim edâsı üzerime olup da henüz üzerimden sâkıt olmayan en son öğle namazının farzına". Bu şekilde niyet edilirse, eğer o günün cuma namazı şartlarında bir noksanlıktan dolayı kabul olunmamışsa, öğle namazı kılınış olur. Kabul olunmuşsa, en son kazaya kalmış öğle namazına sayılır.
Bundan sonra, iki rek'at vaktin sünneti kılınır. "Vaktin sünnetine" diye niyet edilir. Cum'a sahîh olmadı ise, bu on rek'at, öğle namazı olur. Bundan sonra, Âyet-el-kürsi ve tesbîhler okunup, duâ edilir.​
 

cenah41

Aktif Üyemiz
teşekkürler. Böylece cuma namazının 16 rekat olduğunu, cumanın farzından sonra sanki tüm namazları eda etmiş rahatlığıyla camiden dağılmamamız gerektiğini yinelemiş olduk.

çok acil işleri olanlar istisna. Yalnız keyfi diğer rekatlarıda terk etmemeliyiz.
 

TaHKaR

Aktif Üyemiz
Çok güzel bir konu, iki rek'at Cum'a namazının farzından sonra cemaatın yarısı dağlıyor halbuki cuma namazının 16 rekat olduğunu burdan öğrendim...

Murat adminim bu 16 rek'at Şafii Mezhebi yoksa Hanefi Mezhebi içinmi?

 

x-calibur

Yeni Üyemiz

  • Böylece esas itibariyle Cuma namazı farzı ve sünnetleriyle birlikte kılınmış olur.



  • Son sünnetin ardından zuhr-i ahir, niyetiyle dört rekat daha namaz kılınmaktadır. Niyet edilirken şöyle denilir: "Niyet ettim edâsı üzerime olup da henüz üzerimden sâkıt olmayan en son öğle namazının farzına". Bu şekilde niyet edilirse, eğer o günün cuma namazı şartlarında bir noksanlıktan dolayı kabul olunmamışsa, öğle namazı kılınış olur. Kabul olunmuşsa, en son kazaya kalmış öğle namazına sayılır.
Bundan sonra, iki rek'at vaktin sünneti kılınır. "Vaktin sünnetine" diye niyet edilir. Cum'a sahîh olmadı ise, bu on rek'at, öğle namazı olur. Bundan sonra, Âyet-el-kürsi ve tesbîhler okunup, duâ edilir.​

Fetva ile takva hep karıştırılır zaten. İfrat ve tefritte üstümüze yok.

O ona sayılır bu buna sayılır, kim sayıyor bunu? Ramazanda da islam dünyasında birlik olmuyor 1 gün öncesi bir gün sonrası muamması oluyor, bu bakış açısıyla bakarsak o sayılmadıysa bu sayılsın deyip her bir ibadetimize birde yedek eklemeliyiz. Teravih namazını da kaza namazlarına sayalım, sağa sola borç verdik alamadıksa Zekata sayalım.. sayalım da sayalım...
 

MURATS44

Özel Üye
o kadar yerden onu mu gördün :)
bunlar büyük islam alimlerinin aktarımıyla bugüne kadar gelmiştir. Bizim bu konular üzerinde kendimize göre yorum yapma şansımız ve yetkimiz yok maalesef :)
O cümleyi bir daha okursan net olarak ne yazdığı belli. Sonuçta kılınan namazın kabul edilip edilmemsine göre hangisinin geçerli olacağını belirtiyor.Cümle açık .Heralde dikkatinden kaçtı :)
 

x-calibur

Yeni Üyemiz
Cumanın Farzından Sonra Kılınan Namaz

Abdullah b. Ömer radiyellahü anh şöyle dedi: “Peygamber sallallahü aleyhi ve sellem Cuma namazından sonra mescidden ayrılıncaya kadar namaz kılmaz, ayrılınca evinde[20] iki rekat kılardı.” (Buhârî, Cuma, 39; Müslim, Cuma, 71)

Abdullah b. Ömer, Cuma günü olduğu yerde iki rekat namaz kılan birini gördü ve onu iterek şöyle dedi: “Cumayı dört rekat olarak mı kılmak istiyorsun?” Abdullah evinde iki rekat namaz kılar ve şöyle derdi: “Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem böyle yapardı. “(Ebû Davud, Cuma, l127)

Atâ, Abdullah b. Ömer ile ilgili olarak şunları söylemiştir: Mekke’de bulunur da Cumayı kılarsa ileri geçer iki rekat kılar, sonra ileri geçer dört rekat kılardı..Medine’de olduğu zaman Cumayı kılar, sonra evine döner iki rekat kılardı. Mescitte kılmazdı. Derdi ki, ” Resulullah öyle yapardı.”(Ebû Davud, Cuma)

Nafi’in şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Ömer Cumadan önce namazı uzatır, Cumadan sonra da evinde iki rekat namaz kılar ve şöyle söylerdi: Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem de böyle yapardı.” (Ebû Davud, Cuma, l128)

Ebu Hureyre radiyellahü anh Resulullah sallallahu aleyhi ve sellemin şöyle buyurduğunu rivayet ediyor: “Sizden biri Cumayı kıldıktan sonra dört rekat namaz kılsın.” (Müslim,Cuma, 67; Ebû Davud, Cuma, l131)

Ebu Hureyre radiyellahü anh Resulüllah sallallahu aleyhi ve sellemin şöyle dediğini rivayet etmiştir: “Cumadan sonra namaz kılacak olursanız dört rekat kılın.” (Müslim, Cuma, 68; Ebû Davud, Cuma, l131; Tirmizi, Cuma, 523)

es-Sâib diyor ki, “Muaviye ile birlikte maksurede (hünkar mahfilinde) Cuma namazını kıldık. İmam selam verince kalktım, aynı yerde namaza devam ettim. Muaviye bana birini gönderdi ve dedi ki, ” Bu yaptığını bir daha yapma. Cuma namazını kıldıktan sonra dışarı çıkmadan veya biraz konuşmadan başka namaz kılma. Çünkü Resulüllah sallallahü aleyhi ve sellem bize böyle emretmişti. Konuşmadıkça veya dışarı çıkmadıkça bir namazın diğerine eklenmemesini isterdi.” (Müslim, Cuma, 73; Ebû Davud, Cuma, l128)
 

MURATS44

Özel Üye
Cumanın Farzından Sonra Kılınan Namaz

Abdullah b. Ömer radiyellahü anh şöyle dedi: “Peygamber sallallahü aleyhi ve sellem Cuma namazından sonra mescidden ayrılıncaya kadar namaz kılmaz, ayrılınca evinde[20] iki rekat kılardı.” (Buhârî, Cuma, 39; Müslim, Cuma, 71)

Abdullah b. Ömer, Cuma günü olduğu yerde iki rekat namaz kılan birini gördü ve onu iterek şöyle dedi: “Cumayı dört rekat olarak mı kılmak istiyorsun?” Abdullah evinde iki rekat namaz kılar ve şöyle derdi: “Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem böyle yapardı. “(Ebû Davud, Cuma, l127)

Atâ, Abdullah b. Ömer ile ilgili olarak şunları söylemiştir: Mekke’de bulunur da Cumayı kılarsa ileri geçer iki rekat kılar, sonra ileri geçer dört rekat kılardı..Medine’de olduğu zaman Cumayı kılar, sonra evine döner iki rekat kılardı. Mescitte kılmazdı. Derdi ki, ” Resulullah öyle yapardı.”(Ebû Davud, Cuma)

Nafi’in şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Ömer Cumadan önce namazı uzatır, Cumadan sonra da evinde iki rekat namaz kılar ve şöyle söylerdi: Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem de böyle yapardı.” (Ebû Davud, Cuma, l128)

Ebu Hureyre radiyellahü anh Resulullah sallallahu aleyhi ve sellemin şöyle buyurduğunu rivayet ediyor: “Sizden biri Cumayı kıldıktan sonra dört rekat namaz kılsın.” (Müslim,Cuma, 67; Ebû Davud, Cuma, l131)

Ebu Hureyre radiyellahü anh Resulüllah sallallahu aleyhi ve sellemin şöyle dediğini rivayet etmiştir: “Cumadan sonra namaz kılacak olursanız dört rekat kılın.” (Müslim, Cuma, 68; Ebû Davud, Cuma, l131; Tirmizi, Cuma, 523)

es-Sâib diyor ki, “Muaviye ile birlikte maksurede (hünkar mahfilinde) Cuma namazını kıldık. İmam selam verince kalktım, aynı yerde namaza devam ettim. Muaviye bana birini gönderdi ve dedi ki, ” Bu yaptığını bir daha yapma. Cuma namazını kıldıktan sonra dışarı çıkmadan veya biraz konuşmadan başka namaz kılma. Çünkü Resulüllah sallallahü aleyhi ve sellem bize böyle emretmişti. Konuşmadıkça veya dışarı çıkmadıkça bir namazın diğerine eklenmemesini isterdi.” (Müslim, Cuma, 73; Ebû Davud, Cuma, l128)

İşte bu sonradan kılınan 4 rekattan bahsediyor. cuma namazanın farzı ile öğlenin farzı aynı anda olmayacağından, o şekilde ifade edilmiştir ki, doğruluğunu biz din alimlerinden öğreniyoruz.
 

x-calibur

Yeni Üyemiz
O cümleyi bir daha okursan net olarak ne yazdığı belli. Sonuçta kılınan namazın kabul edilip edilmemsine göre hangisinin geçerli olacağını belirtiyor.Cümle açık .Heralde dikkatinden kaçtı :)

Hangi ibadetimizin kabul edilip edilmediğini Allah bilir. Kul niyet eder ve teslim olur. Gerisi rabbimizindir. Duruma göre değişmez. FETVA ayrıdır TAKVA ayrıdır. TAKVA çok ise yukardaki gibi düşünceye sahip ise şahış, gider evinde yada başka bir yerde kılar. Vakitlerin girmesi bile mezheplerimize göre değişiyor, bu kafa ile hiç kimsenin hah vakit girdi kılayım dememesi lazım tüm vakitlerin ortasında kılması lazım. hah kıldımı birde vesevese ile bir daha kılması lazım ya vakit girmedi ise deyip.
 

x-calibur

Yeni Üyemiz
İşte bu sonradan kılınan 4 rekattan bahsediyor. cuma namazanın farzı ile öğlenin farzı aynı anda olmayacağından, o şekilde ifade edilmiştir ki, doğruluğunu biz din alimlerinden öğreniyoruz.


Bende zaten dikkat ettiyseniz ilk mesajınızın son kısmını ALINTI içine aldım. 10 Rekatla ilgili kısmı değil
 

MURATS44

Özel Üye
Hangi ibadetimizin kabul edilip edilmediğini Allah bilir. Kul niyet eder ve teslim olur. Gerisi rabbimizindir. Duruma göre değişmez. FETVA ayrıdır TAKVA ayrıdır. TAKVA çok ise yukardaki gibi düşünceye sahip ise şahış, gider evinde yada başka bir yerde kılar. Vakitlerin girmesi bile mezheplerimize göre değişiyor, bu kafa ile hiç kimsenin hah vakit girdi kılayım dememesi lazım tüm vakitlerin ortasında kılması lazım. hah kıldımı birde vesevese ile bir daha kılması lazım ya vakit girmedi ise deyip.

Fetva ile takva zaten birbirinden anlam olarak farklı kavramlar. ameller niyetlere göredir. Hangimiz efendimizin her hareketini tam olarak kusursuz olarak yapıyoruz ki? Cuma namazının vakti , normal namaz vakitleriyle fark olarak düşünmemek gerekir. Burda biraz farklılık var ama sonuçta kılınan namaz. Öğlen namazına denk geliyor. Keyfi olarak nmaz vakti seçilemez. Vakitlerine göre namazların hangi zaman aralıklarında ne zamana kadar kılınabileceği de belirtilmiştir.
 
Üst Alt