İslam Beş şey üzerine Bina edilmiştir

Muhtazaf

Yardımcı Yönetici (Şair|Yazar)
Yönetici
İslam Beş şey üzerine Bina edilmiştir


قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ

Resulullah(sav) buyurdular ki : İslam Beş şey üzerine Bina edilmiştir.
1-Allahtan başka ilah olmadığına ve Muhammedin Allahın Resulu olduğuna şehadet etmek
2-Namazı kılmak
3-Zekatı vermek
4-Hacc(a gitmek)
5-Ramazan orucu(nu tutmak)
--Hadisteki Açıklamalar--
قَوْلُهُ : ( عَلَى خَمْسٍ ) أَيْ : دَعَائِمَ
(Beş şey üzerine bina edilmiştir) : Yani - temelleri- beş şey üzerine bina edilmiştir.

( تَنْبِيهَاتٌ ) : : لَمْ يُذْكَرِ الْجِهَادَ ; لِأَنَّهُ فَرْضُ كِفَايَةٍ وَلَا يَتَعَيَّنُ إِلَّا فِي بَعْضِ الْأَحْوَالِ

Uyarılar: Hadiste Cihad zikredilmemiştir.Çünkü -Cihad- Farzu Kifaye'dir.(Birileri yaptığında diğerlerinden düşer) Ve ancak belirli durumlarda farzu ayn olur.(Herkesin yapması gereken şey olur)

وَلِهَذَا جَعَلَهُ ابْنُ عُمَرَ جَوَابَ السَّائِلِ ، وَزَادَ فِي رِوَايَةِ عَبْدِ الرَّزَّاقِ فِي آخِرِهِ : وَإِنَّ الْجِهَادَ مِنَ الْعَمَلِ الْحَسَنِ

Bu yüzden İbn Ömer(ra) böyle soranlara cevap olarak : ''Cihad güzel Amellerdendir'' demiştir.

ثَانِيهَا : قَوْلُهُ " شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
لَمْ يَذْكُرِ الْإِيمَانَ بِ الْأَنْبِيَاءِ وَالْمَلَائِكَةِ وَغَيْرَ ذَلِكَ مِمَّا تَضَمَّنَهُ سُؤَالُ جِبْرِيلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ


أُجِيبَ بِأَنَّ الْمُرَادَ بِالشَّهَادَةِ تَصْدِيقُ الرَّسُولِ فِيمَا جَاءَ بِهِ ، فَيَسْتَلْزِمُ جَمِيعَ مَا ذُكِرَ مِنَ الْمُعْتَقَدَات


(Allahtan başka bir ilah olmadığına şehadet etmek) : Eğer :
Neden bütün Peygamberlere,Meleklere ve diğer inanılacak hususlara İman etmek zikredilmemiştir?
'' diye sorulursa :

Ben şöyle cevap veririm : Buradaki -Şehadet-den maksad Peygamber Efendimiz(sav)'i geldiği husus ile tasdik edip doğrulamaktır.Dolayısıyla tebliğ edilen inanç esaslarından hepsi lazım gelir.

وَقَالَ الْإِسْمَاعِيلِيُّ مَا مُحَصَّلُهُ : هُوَ مِنْ بَابِ تَسْمِيَةِ الشَّيْءِ بِبَعْضِهِ كَمَا تَقُولُ : قَرَأْتُ الْحَمْدَ وَتُرِيدُ جَمِيعَ الْفَاتِحَةِ ، وَكَذَا تَقُولُ مَثَلًا : شَهِدْتُ بِرِسَالَةِ مُحَمَّدٍ وَتُرِيدُ جَمِيعَ مَا ذُكِرَ . وَاللَّهُ أَعْلَمُ .

İsmailî sözün kısa olan kısmı hakında şöyle diyor : bazısı ile isimlendirilen kısımdandır.Bunun gibi sen dersin ki : Ben El-Hamdu'yu okudum.Burada senin kastettiğin Fatiha Suresinin hepsidir.
Bunun gibi mesela dersin ki : Muhammed(sav)'in Peygamberliğine şehadet ettim.Burada kastettiğin , tebliğ edilen bütün hususlaradır.
ثَالِثُهَا : الْمُرَادُ بِإِقَامِ الصَّلَاةِ الْمُدَاوَمَةُ عَلَيْهَا أَوْ مُطْلَقُ الْإِتْيَانِ بِهَا ، وَالْمُرَادُ بِإِيتَاءِ الزَّكَاةِ إِخْرَاجُ جُزْءٍ مِنَ الْمَالِ عَلَى وَجْهٍ مَخْصُوصٍ
3.olarak : Namazı İkame etmekten maksat ona devam etmek veya mutlak olarak yerine getirmektir.
Zekatın Îta'sından maksatta -Malından bir bölümünü az bir miktarda hususi olarak- çıkartmaktır.
[İbn Hacer,Fethul Bâri,Kitâbu'l İmân,no:8]

 
Üst Alt