O > İsLami Fıkıh AnsikLopedisi (Alfabetik) >

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLÜM HALİNDE AVRET
Kocasının ölmesi halinde, ölümünün ardından, karısının "bâin talak"la boşanmış olmasını gerektiren bir durum bulunmamışsa, erkek yıkayıcı bulunmaması durumunda karı kocasını yıkayabilir; ama aynı durumda, koca karısını yıkayamaz (Fetâvâ-yi Hindiyye, I/I25)
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
B>ÖLÜM HASTASININ HİBEDE BULUNMA YETKİSİ

</B>Ölümle sonuçlanan ağır bir hastalığa yakalanan kimsenin kavlî tasarrufları bazı kayıt ve şartlarla geçerli olur Bu yüzden onlar kısmen kısıtlı sayılırlar Ezcümle; hasta iken yaptıkları vakıf, borç ikrarı ve hibe gibi yükümlülük doğuran tasarrufları, ancak mallarının I/3 ünden geçerli olur Fazlası, vasiyette olduğu gibi tenkise tabi tutulur (es-Serahsî, XIII,101 vd; Ali Haydar, age, II, 736, 740; Mecelle, mad,
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLÜ İÇİN KUR'AN-I KERİM OKUNUR VE OKUTULUR BUNUN ADI VAR MIDIR, ÖLÜYE FAYDA VERİR Mİ? Dua hayatta olan kimseye fayda verdiği gibi ölüye de fayda verir Bu husus, hem ayet, hem de hadis ile sabit olmuştur Cenab-ı Hakk buyuruyor ki: "Rabbimiz! Bizi ve bizden önce iman eden kardeşlerimizi bağışla” Peygamber (sav) de şöyle buyuruyor: "Ademoğlu ölürse ameli kesilir, ancak üç şey müstesna; devam eden sadaka, kendisinden faydalanılan ilim ve kendisine dua eden salih evlad”
Fakat Kur'an-ı Kerim okumanın, ölüye fayda vereceğine dair bir ayet veya hadis varid olmamıştır Fukaha da, fayda verip vermeyeceği hususunda ihtilaf etmişlerdir İmam Şafii (ra) ve birçok ulema: Ölüye Kur'an-ı Kerim-i okumak hiçbir fayda vermez Ne peygamberin zamanında, nesahabe devrinde ölü için Kur'an-ı Kerim okunmamıştır, demişlerdir Bazı ulemaya göre –duaya kıyasla- Kur'an-ı Kerim'i tilavet etmek ölüye fayda verir İmam Muhammed (ra) kabristanda Kur'an-ı Kerim'i tilavet etmek mekruh değildir, demekle iktifa etmiş Fayda verir, vermez dememiştir Fayda verir diyen Şafii'nin bazı ashabına göre, ölünün ruhuna ithaf etmek üzere ücreetle Kur'an-ı Kerim'i okutmak da caizdir Fakat Hanefi mezhebi, Kur'an-ı Kerim'i tilavet etmek ölüye fayda verir demekle beraber onu ücret mukabılinde okutmayı kat'iyetle yasaklamaktadır Ücretle okuyan kimse vebale girdiği gibi, okutan da vebale girer Bugün maalesef bir çok kimse, Kur'an-ı Kerim'i süfli gayelerine basamak yapıp ses san'atkarları gibi Allah'ın kelamını istismar ederek halkı soyuyorlar Muhammed b Mübarek'in bu husustaki sözü en güzeldir: "İnsanların en alçağı, dinlerini dünyalarına alet eden kimselerdir”
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLÜNÜN HAFTASI, KIRKINCI, ELLİİKİNCİ GECESİ: Bu tür şeyler Islâm'da bulunmayan ve İslam'ın canlı dönemlerinde uygulanmayan bid'at davranışlardır Buna benzer bid'atler, hep dini hayatın ve inançların zayıflamasıyla ortaya çıkar ve iki şeyi ispata yarar: Bir; demek ki insanlar inançsız yaşayamazlar Eğer Allah'ın gönderdiği gerçek dini öğrenip ona uymazlarsa kendilerinin icat ettikleri Saçma dinleri uygularlar Iki; dini bütün ve A1lah'ın gönderdiği dini bilinçle yaşayan insanlar, bu tür bid'atlara ihtiyaç duymazlar
Ancak bazı işlerin ölüye yarar sağlayacağı ve bazı davranışların sevabının onlara ulaşacağı da bir gerçektir Âlimlerin çoğu meselâ; ölen birisi için verilen sadakanın, şartlarına uygun olarak okunan Kur'ân-ı Kerîm'in, yapılan duâların ona ulaşacağını söylemişlerdir (bk Nevevî, Fetâvâ 92; Ibn Âbidîn, el-Ukâd l1/297) Fakat ölenin mü'min olarak gitmiş olması, bunun birinci şartıdır Mü'min olarak ölmeyenler için yapılan bağış dileklerinin aslâ kabul olunmayacağını, Allah (cc) Kur'ân'da haber vermektedir (Tevbe (9) 80) Hattâ Kur'ân'ın bazı âyetlerini de olsa kabul etmeden ölen birisi için duâ etmenin, duâ edeni de kâfir edeceğini söyleyenler vardır Çünkü onun kâfir olduğu, Allah'ın indirdiğini kabullenmemesiyle belli olmuştur Allah ise kâfiri bağışlamayacağını bildirmiştir Buna rağmen onun bağışlanmasını istemek, Allah'a karşı çıkmak sayılmış ve insanı küfre sokacağı bildirilmiştir
Böyle belirli gecelerde toplanıp ölen için birşeyler yapmaktansa, imkân bulunulan herhangi bir zamanda onun ruhuna göndermek üzere Kur'ân okumak, onun için hayırlar yapmak sadaka vermek gerekir
__________________
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLENİN ELBİSESİ Ölen bir kimsenin elbise ve diğer şahsi eşyasını vasiyeti olmaksızın fakirlere vermek caiz midir?
Vârislerinin rızası olursa câizdir Rızalarının olmadığı biliniyorsa, ya da olmama ihtimalı varsa, câiz değildir Ancak ölenin bu konuda vasiyyeti varsa ve elbisesinin değeri; bıraktığı malın üçte birini aşmıyorsa, varislerin rızasına bakılmaz ve vasiyyeti yerine getirilir
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLMÜŞ OLAN KİMSEYİ ÖPMEK CAİZ MİDİR?
Ölmüş olan kimseyi öpmekte beis yoktur Zira Hz Peygamber /sav( ruhunu Mevlasına teslim etmiş olan Osman bin Maz'un'u öptü
Hz Ebu Bekir es-Sıddık (ra) Refik-i A'laya intikal eden Hz Peygamberi iki gözleri arasından öpüp: "Ey Peygamber, ey seçkin insan!” diyerek hasretini giderdi
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLÜ GECELERİ
Günümüzde ölenin ardından okutulan "Kırk Hatmi" denen birşey var Bunun aslı nedir?
Islâmda ölünün kırkıncı ya da elli ikinci gecesi diye bir şey yoktur Bu tür inanışlar, müslümanların arasına başka bâtıl dinlerden girmiş olmalıdır: Kur'ân-ı Kerim okunup sevabı ölüye gönderilebilir; bunun bir zamanı ve mekânı yoktur
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLÜLER HAYATTA OLANLARIN HALLERİNİ BİLİRLER Mİ?
Ölüler hayatta olan kimselerin yaptıklarını bilirler Şayet iyi amel işlerse sevinirler, kötü amel işlerse üzülürler Peygamber (sav) bir hadiste şöyle buyuruyor: "Amelleriniz, ölmüş akraba ve aşiretinize gösterilir Ameliniz iyi olursa sevinirler, iyi olmazsa "Allah'ım onları hidayete erdirmeden ruhlarını alma” diyerek dua ederler"
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLÜLER ZİYARETLERİNE GELENLERİ TANIRLAR MI?
Ölüler ziyaretlerine gelenleri tanırlar Bu hususta günler arasında fark yoktur İbni Ebi ed-Dünya'nın rivayet ettiği bir hadiste, Peygamber (sav) şöyle buyuruyor: "Herhangi bir kimse mü'min kardeşinin ziyaretine gider ve kabri yanında oturursa mutlaka ondan hoşlanır ve selamını alır”
 

ceylannur

Yeni Üyemiz
ÖLÜM DÖŞEĞİNDE BULUNAN KİMSENİN YANINDA YASİN-İ ŞERİF OKUNUR BUNUN ASLI VAR MIDIR?
Ölüm döşeğinde bulunan kimsenin yanında Yasin-i Şerif okumak sünnettir Peygamber (sav): "Ölülerinize Yasin okuyunuz” buyurmuştur (Ebu Davud ve İbn Hibban rivayet etmişlerdir) İbn Hibban: Ölülerinize Yasin okuyunuz!” demekten maksat ölüm döşeğinde bulunan yani ölmek üzere olan kimseye Yasin-i Şerif okuyunuz demektir, der Yalnız İbn er-Rif'a hadisi te'vil etmeden olduğu gibi kabul ediyor: "Yani ölmüş olan kimseler için Yasin-i Şerif okuyunuz”
Peygamber (sav) bir hadis-i şerifinde şöyle buyuruyor: "Ölüm döşeğinde bulunan kimsenin yanında Yasin okunsa mutlaka Allah Teala ölümünü kolaylaştırır”
 
Üst Alt