Hz. Peygamberİn (s.a.) İftar edİŞİ

ceylannur

Yeni Üyemiz
HZ. PEYGAMBERİN (S.A.) İFTAR EDİŞİ

1— İftar Edişi:



Hz. Peygamber (s.a.) halka, bir tek rriüslüman erkeğin şahitliği ile oruca başlamayı ve iki kişinin şahitliği ile de oruçtan çıkmayı emrederdi.

Bayram (namazı) vakti çıktıktan sonra iki şahit Şevval hilâlini gördük­lerine tanıklık etseler Hz. Peygamber (s.a.) orucu bozar ve insanlara da oruçlarım bozmayı emreder, ertesi günü bayram namazını vaktinde kıl-dırırdı[117]

İftarda acele eder ve acele davramlmasını teşvik ederdi. Kendisi sahur yemeği yer, sahur yemeği yenilmesini tavsiye ederdi. Sahuru geciktirir, ge­ciktirilmesini de teşvik ederdi[118]

İftarı, hurma ile, bulunmazsa su ile açmayı teşvik ederdi. Bu Hz. Pey-gamber'in (s.a.) ümmetine şefkatinin ve onlar için hayır istemesinin ne denli tam olduğunu gösterir. Çünkü mide boş iken tabiata tatlı şeyi vermek, o şeyi tabiatın kabul etmesine ve güçlerin, özellikle de görme gücünün, ondan yararlanmasına daha iyi sebep olur. Güçler (yahut görme gücü) tatlı şey ile kuvvet kazanır. Medine'nin tatlısf ve reçeli hurmadır. Medineliler yanında hurma gıdadır, katıktır; yaş hurma meyvedir. Suya gelince: Oruç tutunca ciğerde bir tür kuruluk meydana gelir. Su ile ıslatıldığmda bundan sonra gıdadan yararlanması doruk noktada olur. Bu yüzden susamış aç kimsenin yemekten önce biraz su içip sonra yemek yemesi daha uygundur. Maamafih hurma ve suda, kalbin iyileşmesine tesir eden bir Özellik vardır ki, bunu ancak kalp doktorları bilirler. [119]

[117] Ebu Davud, 2339; Ahmed, 4/14, 5/362, 363; Dârakutnî, 2/169. Hz. Peygamber'in (s.a.) sahâbilerinden biri anlatıyor; insanlar Ramazan'ın son gününde ihtilâfa düştüler, iki bedevî gelip Hz. Peygamber'in huzurunda akşama doğru hilâli gördüklerine şahitlik etli­ler. Bunun üzerine ALLAH Rasûlü (s.a.), insanlara orucu bozmalarını ve sabahleyin na­mazgaha gelmelerini emretti. Bu rivayetin senedi sahihtir. Dârakulnî, sahih olduğunu söylemiştir. Sahabînin bilinmemesi zarar vermez. Çünkü onların hepsi sikadır. Bu ha-dislen hareketle bayram yapma konusunda iki kişinin şahitliğine itibar edileceği söylen-mişse de herhangi bir olayda sırf iki kişinin şahitliğini kabul, bir kişinin şahitliğinin ka­bul edilmeyeceğini göstermez.

[118] Buharı, 30/45; Müslim, 1098. Hz. Peygamber (s.a.) buyuruyor ki: "İnsanlar iftarda acele ettikleri müddetçe hayır İçinde olurlar." Buharı (30/20) ve Müslim'in (1095) rivayet ettligi bir hadiste "Sahur yeyin. Çünkü sahurda bereket vardır." buyuruluyor. Müslim (1096), Tirmizî (708), Ebu Davud (2343) ve Nesâî'nin (4/146) rivayet ettiği bir hadiste "Bizim orucumuzla ehl-İ kitabın orucunu ayıran husus, sahur yemedir." buvurulmuştur. Buha-rî (30/19) ve Müslim'in (1097) rivayetlerine göre Zeyd b. Sabit anlatıyor: Hz. Peygam-ber'le birlikte sahur yedik. Sonra namaza kalktı. (Zeyd'den hadisi rivayet eden râvi di­yor kî:) "Ezanla sahur arasında ne kadar zaman geçti?" diye sordum. (2eyd)1 "Elli âyet okuyacak kadar." dedi. BkMecmau'z-Zevâid, 3/154, 155.

[119] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 2/65-66.
 
Üst Alt